Terkuak Inilah Orang Tua Upin Ipin yang Selama Ini Misterius

 


Campusnesia.co.id - Jagad Twitter digegerkan dengan trending topik Upin Ipin pada Senin 17 Januari 2021. Isinya adalah penjelasan Les' Copaque @lescopaque rumah produksi Upin Ipin tentang misteri dibaliknya.

Sebelumnya akun twitter brgsjks @brgsjks membuat sebuah thread penjelasan tentang siapa orang tua Upin Ipin sebenarnya.

Kami kutip dari twitter, berikut utas lengkapnya.

1. Tahukah anda Upin Ipin tidak pernah secara specific menerangkan tentang asal usul keluarganya dalam setiap rentetan episodnya. Cuma ada satu dua episod yang boleh kita nampak. Episod mana?

2. Dalam episod Kenangan Mengusik Jiwa, ayah Upin Ipin digambarkan sebagai seorang tentera. Ada satu scene di mana ayahnya pakai seragam yang menampakkan lencana tentera.

3. Kebetulan dalam scene tu juga ayah upin ipin bernama Abdul Salam bin Yusuf. Abdul Salam pernah terlibat dalam special army dan berkhidmat di pelbagai negara termasuk benua Africa. Tahukah anda sebenarnya Abdul Salam berdarah French-African?

4. Sebelum ayah upin ipin, Abdul Salam tinggal dan berkhidmat di Malaysia, beliau mempunyai keluarga angkat di Africa. Tetapi ayahnya (atok upin ipin), Yusuf jarang pulang ke rumah sehingga mengabaikan keluarga. Abdul Salam merupakan anak tunggal dan ibunya berdarah Perancis.

5. Ibu angkat Abdul Salam merupakan  bangsawan Perancis yang kaya-raya di zaman Dinasti Carolinga dan ibunya Marie Antoinette merupakan keturunan bangsawan yang ke 36 yg layak mewarisi harta mereka dari zaman dulu. Cinta punya hal, kahwin dgn Yusuf, yg hanya saudagar Africa.

6. Disebabkan Yusuf jarang pulang ke rumah, Abdul Salam merasakan ayahnya tidak lagi menyayangi dia & ibunya lalu mereka bercadang untuk terbang ke Malaysia, bersama Malaysian female butler mereka, Ainon Ariff tapi hanya mahu dipanggil Siti sahaja & Abdul Salam memanggilnya Mak Uda.

7. Malangnya ketika perjalanan ke Malaysia, ibunya meninggal kerana jangkitan kuman. Maka Abd Salam dengan berat hati pergi ke Malaysia bersama Ainon Ariff, yang dikenali sebagai Opah dalam Upin Ipin.

7. Abdul Salam meneruskan khidmatnya di Malaysia dan berkahwin dengan seorang petani moden, Sarimah Johari, yang merupakan ibu kepada Upin Ipin. Tapi, apa yang terjadi kepada ayah Abdul Salam?

9. Yusuf, ayah merangkap kepada atok Upin Ipin sangat marah dengan tindakan Abd Salam yang telah mencemar nama baik serta maruah keluarga. Tahukah anda mengapa Yusuf begitu sibuk sehingga mengabaikan keluarganya?

10. Yusuf sememangnya busy dan tidak sempat untuk menjenguk keluarganya kerana dia sibuk mencari Credence kerana yakin Credence ada pertalian darah dengannya.

11. Lepas Yusuf Kama jumpa Tina, dia kurung Tina di rumah dia and bagitahu yg dia kena bunuh Credence. Later, Jacob pulak nak ke Paris utk cari Queenie & Newt pulak nak cari Tina.

Untuk sobat yang mau baca thread lengkapnya bisa klik di sini. 

Pihak Les' Copaque @lescopaque rumah produksi Upin Ipin kemudian membuat klarifikasi sebagai berikut:

1. Semua cerita Upin & Ipin adalah rekaan semata-mata dan ditulis sepenuhnya oleh Les' Copaque Production. Ianya tidak diambil atau diinpirasi dari kisah sesiapa yang masih hidup mahupun yang telah tiada.

2. Idea asal cerita Upin & Ipin adalah dari Hajah Ainon yang juga pelakon suara Opah. Setiap cerita yang ditulis bukan sahaja mudah difahami tetapi juga sarat dengan mesej yang bermanfaat.

3. Haji Burhanuddin, Pengarah Urusan Les' Copaque Production pula adalah pelakon suara Tok Dalang. Beliau juga turut berkongsi pengalaman beliau dibesarkan di kampung di dalam siri Upin & Ipin.

4. Kenapa Upin dan Ipin tiada ibu dan ayah?
Ketika Upin & Ipin Musim 1 disiarkan di TV9, ianya merupakan projek sampingan saja. Oleh kerana kesuntukan masa dan kekurangan tenaga kerja, tiada watak baru dihasilkan dan LCP memilih untuk menjadikan Upin dan Ipin anak yatim piatu.

5. Upin dan Ipin botak?
Begitu juga ketika Upin & Ipin Musim 1 dihasilkan, pihak LCP terpaksa memendekkan kos dan mempercepatkan proses pembuatan. Nak buat rambut (hair simulation) ketika itu terlalu memakan masa. Maka, Upin dan Ipin direka botak tetapi Upin ada sehelai rambut.

6. Kalau nak tahu kisah dan sejarah tentang penubuhan Les' Copaque Production boleh dapatkan buku yang ditulis sendiri oleh Tn Haji Burhanuddin yang akan berada di pasaran pada bulan Mac nanti.


Demikian tadi sobat Campusnesia, semoga terjawab ya rasa penasarannya tentang Orang Tua Upin Ipin yang Selama Ini Misterius.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

Silahkan komen guys..
EmoticonEmoticon